Zombie's dropten vroeger veren omdat kippen nog niet waren toegevoegd.
Wanneer je in sluip-modus gaat (shiften) ondertussen dat je van een grote hoogte valt, krijg je minder valschade.
Een rode draak was gepland om toe te worden gevoegd in de game. Deze zou in grotten leven in de Overworld en kon worden getemd door de speler. Tot de dag van vandaag is deze nog niet toegevoegd
Torches zouden een tijdelijke brand periode krijgen. Wanneer ze doofden kon de speler ze weer aansteken met Flint and Steel. Deze feature is (gelukkig) geannuleerd.
Endermans hadden in de Beta-pre-release groene ogen in plaats van paarse ogen en zwarte rook in plaats van paarse particles.
Creeper's hadden in de Alpha fase van Minecraft een melee-aanval, en ontploften wanneer ze gedood werden.
Pigmans (NPC spelers met een pig skin) waren oorspronkelijk bedoeld als de bewoners van village's.
Ongebruikte spike-traps.
Wolven hebben een sound-file met het geluid van een huilende wolf (howl) deze is ongebruikt en terug te vinden in de game-files.
Minecrafts allereerste versie was ontwikkeld in zes dagen.
Creepers zijn geboren uit een programmeer fout.
In versie 1.4.6 werd er in de game files een skilatten texture toegevoegd die weer werd verwijderd in 1.6.1. De texture was bedoeld als een soort grapje.
Chain armor had een crafting-recipe die gelijk was aan de manier van hoe je al het andere armor craft zoals iron en diamond armor. Het materiaal was het fire-block (het block wanneer je Flint and Steel gebruikt) wat niet in de inventory te krijgen was in vanilla minecraft.
Ruby's waren de orginele emeralds maar werden vervangen omdat Dinnerbone (mc developer) het verschil niet goed zag tussen ruby's en redstone omdat hij kleurenblind is.
De ruby texture is nog in de gamefiles
Spinnen waren van oorsprong bruin.
Je kan in hele oude versies door op Q te drukken, steve clones spawnen die alle kanten op springen .
Minecraft's allereerste naam was "Cave Game"
"Crying Obsidian" was het vroegere "bed" wat je spawn point zette op de plek waar je het plaatste.
Horse armor had craft recipes
Saddles voor paarden waren oorspronkelijk horse saddles die naast normale saddles te vinden waren. Horse saddles waren maar in een snapshot versie beschikbaar.
In de indev versie was er een zeldzame kans een piramide te vinden compleet gemaakt van bricks. Wat de functie ervan was is onbekend. Waarschijnlijk wilde Notch de structure generation testen om te zien hoe mc erop zou reageren. Brick piramides waren verwijderd in de infdev versie.
Zombie pigmans hadden in plaats van groene stukken (begroeiing denk ik), rode stukken wat verdacht veel op bloed leek.
Ghasts hebben een ongebruikte sound file ddat klonk als een soort toeter/fluitje. De sound file is terug te vinden in de game file's.
De geluiden die Ghasts maken zijn eigenlijk katgeluiden. C418 (muziek developer) nam de geluiden op die zijn kat maakte en gebruikte ze voor de ghast.
Villagers hebben een ongebruikte texture waarop een boze villager is te zien.
Skeleton's schoten speciaal gekleurde paarse pijlen.
Dirt heeft een slab variant gehad die natural zou generen maar werd weer removed omdat ze het terrein rommelig maakte en niet mooi.
"The Sky Dimension" is een ongebruikte dimensie die het tegenovergestelde van de nether moest voorstellen. Naar mijn mening is het een verzameling van verschillende skyblock eilanden. Je kon er komen door in een bed te slapen. De dimensie werd replaced bij The End
Gunpowder en sugar cane heetten eerst "Sulphur" en "Reeds". De namen zijn nog steeds in gebruik als technische namen voor de 2 items.
Pistons waren oorspronkelijk mods maar Notch vond het zo'n goede mod dat hij besloot de pistons te adden.
Je moest schapen slaan om hun wool te krijgen vanwege het feit dat shears nog niet waren geadd. Schapen konden ook niet opnieuw een vacht krijgen.
Spawners hadden een Zwart-Blauwe kooi texture.
Je kon mushrooms eten zonder er soep van te maken. De Bruine herstelde hartjes, de Rode vergiftigde je. Sommige dieren konden het eten om voort te planten.
Infdev staat voor "infinite developement" waarbij het terrein "oneindig" genereert ingevoegd was.
De omtrek van een mc wereld was dan ook 64.000.000 blocks.
Er is een kans van 1 op de 10000 (0.01%) dat het menu Minceraft laat zien in plaats van Minecraft.
Eten was van oorsprong niet stackable wat het meenemen van food veel ruimte innam.
Er was geen hungerbar.
In alpha versies kon je blocks stacken tot wel 999 blocks in 1 inventory slot.
Tandwielen waren kort de voorlopers van redstone in de indev versie. Maar konden alleen verkregen worden door te hacken.
Er bestond een texture in de game files voor een armor set dat op een mix van leather en chain armor leek.
Pijlen konden in de alpha fases met de snelheid van machineguns achter elkaar worden geschoten.
Snow golems droegen oorspronkelijk geen pumpkins die hun "derpy face" bedekten.
Food zoals bread, porkchop en steak hadden een zwarte omlijning.
Het startmenu had als achtergrond dirt.
Hout had een geplande feature waarbij ze gekleurd konden worden met dye. Dit is uiteindelijk vervangen door gekleurde klei (terracotta).
In Minecraft changelogs stond onderaan altijd "removed herobrine" ook al heeft herobrine nooit officieel in het spel gezeten of in de game code en was bedoeld als een grapje. Ook om te bewijzen dat herobrine niet bestaat.
Wanneer je een spectogram van de disc 11 maakt (de kapotte disc). Laat het een steve head zien en de nummers 1,2,4 en 1 zien. Sommige mensen speculeren dat de head van herobrine is.
Music disc "wait" heette oorspronkelijk "where are we now". Dit werd veranderd in "wait" omdat het anders te lang werd en niet zou passen.
Music disc "cat" heeft een 2de ongebruikte versie genaamd "dog". Deze kan je horen als een bewerkte versie op het laatste gedeelte als je de cat disc afspeelt. De orginele sound file voor "dog" zit nog in de game files.
Enderman's maken verstoorde en verdraaide geluiden. Wanneer je de geluiden achteruit zou spelen kan je ze dingen horen zeggen zoals "hey" en "what's up?".
Idee om koraal te adden maar is geschrapt vanwege de lastig te maken textuur.
Tnt kon geactiveerd worden door het te "slaan".
Grass en leave's hadden een veel lichtere texture.
Het idee om standaards te maken waarop boeken konden worden gelegd om in te lezen. Maar was geschrapt vanwege de vele problemen dat het gaf.
In de Beta fase's toen villagers hun debuut maakte, hadden ze de naam "Testificate" boven hun hoofd.
Netherrack heette van oorsprong "Bloodstone".
In alpha versies kon de speler elke soort ore verkrijgen met elke soort pickaxe.
Charcoal had dezelfde texture als normale Coal.