Ik heb me wat buiten de discussie gehouden omdat ik -toen ik nog actieve speler was op prison- redelijk veel met Ruben ben omgegaan. Recent nog geholpen met het neerzetten van een wat simpeler redstone circuit in z'n plot.
Toch wil ik in z'n algemeenheid wat zeggen:
Het gaat om fatsoen. Gewoon normaal gedrag in een normale omgeving.
Als je ergens op visite gaat, ben je als gast gehouden aan de 'huisregels' en aan de gebruikelijke normen van de samenleving.
Als iemand bij mij op de koffie komt en een andere gast plotseling grof gaat zitten uitschelden, dan is het snel over. Die iemand kan vertrekken en is voortaan niet meer welkom in mijn huis. Fatsoen. Het ontgaat mij waarom spelers in de chat plotseling "Rot op!" moeten zeggen, terwijl "Ga weg" net zo duidelijk en een stuk fatsoenlijker is. Speelt frustratie een rol?
Dan hoor je hier (Haunted) na een mute of ban ook vaak 'klanten' roepen: "Ja, maar ik heb betaald! Ik ben donateur!"
Nog zo'n merkwaardig argument. In nagenoeg dezelfde situatie in het echte leven zou niemand 'de ban' vreemd vinden;
Vergelijk:
Iemand staat bij Mc Donalds aan de balie en bestelt en betaalt een Big Mac menu.
Tijdens het wachten besluit hij 'even te moeten plassen' en doet dat dan ook meteen, tegen de balie.
De medewerker roept : "Hee gek, je staat tegen de toonbank aan te pissen!" en roept de manager.
De manager pakt de klant bij de arm en 'gooit' hem de deur uit. "En blijft voortaan weg hier!"
De klant roept: "Ja, maar ik heb betaald!"
Hier zal niemand zeggen dat de klant gelijk heeft; Ook als je betaald hebt, mag je niet tegen de balie aan plassen.
Raadselachtig dat mensen / kinderen hier op Haunted plotseling wel denken dat dat mag.
Je was hier op visite. In de huiskamer van een ander. Je weet hoe je je moet gedragen. Misdraag je je toch?
Dan moet je echt op zoek naar een andere huiskamer en hopen we dat je er tenminste iets van hebt opgestoken.
Hape